Saturday, October 31, 2009

Malaysia - keindahan dan.....

assalamualaikum...

lama x merungkai kata2..
x sampai 10 minit sebelum ana menulis, ana terbaca blog sahabat lama yang kini belajar di jordan, seronok membaca, dan satu ayat yang membuat ana teringin menulis kali ini adalah betapa beliau mengatakan bahawa malaysia adalah tempat yang terbaik  dan pasti dirindui tatkala melangakah ke bumi asing kelak..

bila di lihat kembali, mmg tak dapat dinafikan malaysia memang antara merupakan tempat yang menyimpan khazanah terindah di mata dunia, pantai bersinar bak mutiara, hutan menghijau indah, pencakar langit tersergam kukuh (jika  dikira pencemaran bandar), segalanya dilihat terbaik..
tak hairanlah jika negara kita mencatatkan antara jumlah pelancong luar yang ramai sejak akhir2 ini..

namun, sedar x sedar, sebenarnya segala keindahan dan keajaiban khazanah ini nampaknya di cemari dengan 'sedikit' masalah yang nampaknya x mencapai kesudahannya, kalau nak disebut semua, memang x terkira, mat rempit, bohsia, dadah, dan banyak lagi,

'mengapa ianya terjadi??'..


rasanya, soalan tu yang paling popular....ana tak nak mengulas persoalan itu kali ini, hanya nak mengajak sesiapa yang terbaca menganalisis bersama, menghayati bersama, apa yang terjadi, inikah negara yang kita cintai? keindahan alam yang dihiasi dengan penyakit sosial, sampah mayarakat, sanggupkah kita hidup dengan 'keindahan' yang sebegini??
kita merungut, berfikir, tension dengan segala masalah yang wujud, adakah ia dapat diselesaikan selagi kita bersikap sebgitu? satu sahaja nasihat ana, jika kita nak jadi 'white knight' sekalipun, nak menyelamatkan negara yang tercinta ini, perbaikilah diri kita dulu, x ada manusia yang sempurna imannya melainkan Nabi Muhammad SAW..


fikirkanlah....

0 comments: