Monday, December 28, 2009

Perintis Pahlawan Terbilang

Karangan Abd. Latip Talib dalam karyanya yang bertajuk 'Khalid Al-Walid pemburu syahid' benar2 memberi impak pada sesiapa yang membacanya. cerita tentang kisah perjalanan Panglima Islam yang disegani itu benar2 teliti. apbila pembaca berkongsi perhatian sepenuhnya ketika membca, seolah-olah setiap kejadian yang berlaku benar seprerti realiti.


-hiasan-

Siapa sebenarnya Khalid Al-Walid. memang pada dasarnya kita pasti mencemuh jika dikatakan ada orang yang tidak langsung mengenali insan hebat itu. namun jangan tidak tahu, ramai sebenarnya antara anak2 muda zaman sekarang yang kurang mengenali siapa sebenarnya salah seorang sahabat junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W itu.

Khalid Al-walid dilahirkan dalam keluarga bangsawan quraisy yang kaya raya dan pemurah. sejak kecil lagi beliau dilatih menjdai pahlawan.apabila meningkat remaja, Khalid Al-walid mula mencipta nama sebagai seorang pahlawan yang disegani di tanah arab. kegagahannya menjadi kegerunana setiap penduduk tanah arab.


pedang Khalid Al-walid

Apabila islam disebarkan secara terang terangan, bapa Khalid Al-walid menjadi salah seorang pembesar mekah yang paling kuat menentang. Khalid Al-walid juga tidak terlepas. baginya, mereka yang membelot terhadap tuhan latta dan uzza perlu disembelih senagai hukuman. Namun Allah itu maha Berkuasa. apabila bapanya meninggal dunia, beliau mulai sedar tentang kebenaran ajaran Islam. selepas perang uhud, yang mana diketuai olehnya dan mencapai kemenangan terhadap tentera islam,Khalid Al-walid berasa begitu bersalah, seolah2 satu kemungkaran berlaku kerana memerangi Rasul Allah itu. Hatinya mula terdetik. tidak lama selepas itu, beliau membuat pengumuman terang terangan seperti Saidina Umar Al-khattab kepada kafir Quraisy untuk mengumumkan pengislamannya. seperti biasa, tiada yang berani utk menghalangnya.

Setibanya di Madinah Mukarramah, kedatangannya tidak dialukan oleh sebahagian penduduk Madinah, namun Rasulullah memberi jaminan bahawa, Khalid Al-walid benar2 telah berubah. Malangnya, beliau tidak mendapat layanan seperti berada di Mekah bersama para pembesar Quarisy. Jika dahulu, pangkat dan harta menjadi teman, kini, beliau hanya ditugaskan untuk melatih anak2 muda Madinah untuk mempelajari ilmu perang. namun, beliau tidak pernah berprasangka buruk. bukan pangkat dan harta yang dicari, namun pengabdian hakiki terhadap Allah S.W.T.

Ketika Perang Muktah, diman perang yang diketuai oleh anak angkat Nabi S.A.W, Saidina Zaid bin Harithah, bersama 2 lagi panglima lain, keperibadian Khalid Al-walid sebagai pemimpin dimedan perang sekali lagi terbukti. beliau berusaha menyelamatkan panji Islam yang diberi oleh Rasulullah setelah seorang demi seorang panglima-panglima Islam gugur. semenjak itu, beliau di lantik menjadi ketua Panglima Islam yang seterusnya. Berada bersama dengan insan2 hebat yang lain seperti sahabatnya karibnya, Yazid serta Ikramah bin Abu Jahal, dan para Sahabat yang lain, satu demi satu musuh islam gugur kearah kebenaran.

Mengapa penulis berusaha menceritakan tentang perjalanan hidup Khalid Al-walid??
kisah perjuangan mencari syahid Saidina Khalid Al-Walid cukup menyentuh hati. walaupun beliau berusaha mencari syahid, namun tugas yang di amanahkan padanya semulia mencari nilai syahid..sepanjang beliau menjadi panglima Islam, benteng Parsi berjaya dirobohkan, cahaya hidayah menyinar hingga ke Rom.
Saidina Abu Bakar pernah berkata kepada Saidina Umar Al-Khattab, 'tidak akan ada wanita yang dapat melahirkan lelaki seperti Khalid Al-Walid'

benar apa yang diperkatakan, sehingga kini, tiada yang segagah beliau menyahut sinar kebenaran, tiada yang segagahnya memerangi golongan pembenci Islam, tiada yang sebijaknya mencari strategi meruntuhkan kekebalab musuh. namun itu bukan alasan agar dunia terus mencari perintis seperti Khalid Al-walid, perintis seperti Dr. Hassan Al-Banna, Dr. Abd Aziz Rantisi, Syeikh Ahmad Yasin, dan ramai lagi, semuanya syahid di medan perjuangan jihad. Hairan, semakin dunia menghampiri tahap  kemodenan global, semakin kurang perintis2 yang terus berusaha mencari syahid dan jihad di jalan Allah.. mengapa? persoalan itu ana harap bolehlah kita fikirkan bersama..harap kisah di atas menjadi tauladan dan pembakar semangat jiwa muda untuk berjihad di jalan Allah..InsyaAllah...

Wednesday, December 16, 2009

Berwaspadalah umat Islam sekalian

sedetik berbicara dengan insan yang tersayang, tiba-tiba mendatangkan satu idea. mengapa tidak kita membincangkan tentang salah satu penyakit dalaman umat islam di malaysia??

Sekularism@liberalism..ana sendiri pun kurang pasti dengan definisi yang lebih tepat, tapi yang pasti, Sekularisme ialah ideologi bahawa urusan keduniaan seperti politik, pentadbiran dan undang-undang harus dipisahkan dari urusan keagamaan. Sekularisme juga boleh bermaksud fahaman yang menggalakkan idea atau nilai sekular dalam ruang awam atau peribadi. Mereka yang berpegang kepada fahaman ini adalah dipanggil golongan sekularis. manakala, Liberalisme ialah falsafah yang meletakkan kebebasan individu sebagai nilai politik tertinggi. Seseorang yang menerima fahaman liberalisme dipanggil seorang liberal. Walau bagaimanapun, maksud perkataan liberal mungkin berubah mengikut konteks sesebuah negara. Namun begitu, jika hendak dibincangkan tentang liberalisme, mungkin terlalu panjang untuk dihuraikan, jadi izinkan ana untuk menghurai sedikit sebanyak tentang sekularisme.

apa sebenarnya sekularisme? apa yang dapat dijelaskan?

Sekularisme memperjuangkan hak untuk bebas dari peraturan dan ajaran agama, dan kebebasan dari ajaran agama yang dipaksakan oleh pemerintah ke atas rakyat, sebuah negara yang bersifat neutral dalam hal-hal keagamaan, dan juga tidak memberi keistimewaan terhadap mana-mana agama. Dengan kata lain, sekularisme merujuk kepada kepercayaan bahawa kegiatan dan keputusan yang dibuat oleh manusia, terutamanya yang berkaitan politik, harus berdasarkan bukti dan fakta bukannya pengaruh agama. bermakna, diringkaskan bahawa, sesebuah negara yang mengamalkan sekularisme, adalah sebuah negara yang menolak fahaman agama. bukan begitu?


Mustafa Kemal Ataturk

contoh negara yang mengamalkan sekularisme?? kiata ambil contoh mudah, Turki. masih ingat lagi peristiwa kejatuhan kerajaan Turki Uthmaniah pada akhir 1908? yang dijana oleh Mustafa Kemal Ataturk, presiden Turki yang pertama? beliau berjaya membuktikan diri beliau sebagai komander tentera yang berjaya ketika berkhidmat dalam Pertempuran Gallipoli pada Perang Dunia Pertama. namun beliau gagal untuk memastikan islam yang terpahat di negara ibundanya bertahan. mengapa? kerana beliau sendiri yang mencipta satu ideologi 'kemalism' sebagai anak didik sekularisme.


bizantium di turki

mungkin ramai yang masih kurang pasti bagaiman sebenarnya sekularisme berfungsi. seperti yang diterangkan, sekularis berusaha untuk menolak pandangan agama. dalam kes Kemal Ataturk, rakyat turki melihatnya sebagai satu revolusi untuk Turki, penggerak ke arah kemodenan. namun bagi umat islam, beliau sebenarnya bagai syaitan bertopengkan manusia. Beliau cuba menghakis sentimen2 islam dengan melakukan pelbagai acara yang bertentangan dengan islam, seperti tarian dikhalayak ramai bercampur jantina, dan sebagainya.



mungkinkah ini contoh pencetus sekularisme di malaysia?
(dari kanan: al-maunah, al-arqam, konsert liar)

Di Malaysia, sekularisme masih belum jelas didedahkan, namun jangan tertipu, institusi-institusi yang melaksanakan nilai2 sekularisme dan liberalisme terutamanya dalam aspek agama, bagai cendawan yang tumbuh slelepas hujan dan perlu diambil langkah berhati-hati, jangan sesekali kita terpedaya. Ironinya, jika dilihat dalam segenap masyarakat kini, rakyat seolah-olah tidak memerlukan institusi ini sebagai pencetus sekularisme, dan mereka sendiri yang mencetuskannya secara sendirian. hairan bukan? ana tidak mahu mengutarakan contoh-contoh yang berkaitan, cubalah fikir sendiri, adakah islam yang dilaksnakan itu bertepatan dengan Islam Tradisional yang diturunkan sejak berribu0ribu tahun dahulu? tepuk dada tanyalah selera.

masjid putrajaya

maaf andai bicara ini kurang memberangsangkan atau ada yang terasa, namun ini merupakan hakikat yang perlu diterima. Negara kita semakin hampir kepada ideologi sekularisme dalam tidak sedar. siapa yang harus berwaspada? sekali lagi, tanyalah iman saudara/saudari, terdetikkah hati antum untuk mengelakkan islam di Malaysia terus tenggelam dengan pembaharuan yang menyesatkan??

2.49 a.m
-coretan idea Nurawatif Mohd Fauzi =)-

Monday, December 14, 2009

sedetik bersama hidangan maghribi =)

Ayam Saffron Maghribi (hidangan untuk 4 orang)

anggaran masa : 1 jam

bahan2
1 ekor ayam dipotong dan dibuang kulit
2 biji bwg besar dipotong dadu
1 sudu besar serbuk halia
1 sudu teh lada sulah
1/2 sudu teh serbuk lada hitam
1 sudu teh serbuk saffron
1 sudu teh kunyit
2 sudu teh garam
1/4 cawan mentega
1/4 cawan minyak zaitun

cara2
campurkan semua bahan2 di atas didalam satu bekas/oven pot, tutup dan masak dalam kadar api yang sederhana tinggi selama satu jam atau selama ayam kelihatan lembut. jangan biarkan ayam anda terlalu hangit, dan alihkan mengikut kesesuaian. tidak perlu tambahkan air.
juga sedap di hidangkan dengan nasi putih. mudah bukan?? selamat mencuba..

teguran berhikmah

baru-baru ni ana terdengar satu ceramah ringkas dalam radio pahang f.m yang membicarakan tentang kehidupan bermasyarakat, bila terdengar tentang teguran, hati ana tertarik untuk menulis.

Dalam kehidupan bermasyarakat, teguran memang pasti, baik untuk kebaikan orang lain, juga untuk kebaikan diri kita sendiri. Namun masih ramai yang tak tahu, bagaimana cara sebenar untuk menegur??
Ana ambil contoh mudah di tempat ana masih belajar sekarang, upacara tegur2 menegur memang hangat, tambahan pula remaja2 yang memang 'kurang faham bahasa'. Baguslah, terdetik juga hati mereka yang hendak menegur itu, membimbing rakan-rakan mereka ke jalan yang lebih baik, namun masalahnya, cara teguran, bukannya membuatkan orang yang ditegur itu insaf, bahkan mencetuskan satu maslah yang baru pula, perselisihan faham..kebanyakannya pelajar muslimin kerap menegur pelajar2 muslimat baik tentang cara pemakaian mahupun cara pergaulan. tetepai perlu didingat, hati wanita ini lembut, cara teguran juga mestilah lembut. Sedihnya, segelentir muslimin ini seolah-olah melayan mereka yang mendedahkan aurat contohnya, seperti tidak layak di gelar sebagai seorang islam, oleh yang demikian, terjadi lah kutukan dari dorongan syaitan, bukannya teguran yang membawa kebaikan.
Masih ingat lagi bagaimana kisah pada zaman Rasulullah dahulu, bagaiman teguran dilakukan?? kita ambil contoh cucu junjungan Nabi Muhammad SAW, Sayyidina Hassan dan Hussien. Pada suatu ketika di sebuah masjid, Sayyidina Hassan dan Hussien terlihat bagaimana seorang tua mengambil wudhu' dengan cara yang salah, bagaimana mereka mahu menegur? dengan usia yang masih kecil, dapatkah teguran itu diterima oleh si tua itu? lalu kedua-dua Sayyidina Hassan dan Hussien terfikir satu idea yang cukup menarik. pergaduhan terjadi diantara kedua-dua cucu baginda Muhammad SAW untuk menarik perhatian si tua itu, percaturan itu berjaya, lalu si tua bertanya "mengapa kamu berdua bergaduh?"
si abang menjawab bahawa si adiknya tidak mengambil wudhu' dengan betul, lalu ditunjukkannya cara mengambil wudhu' yang betul, dari awal hingga ke akhir. Masya Allah, begitu kreatif pemikiran si kecil itu untuk membuat teguran. pergaduhan itu membawa kepada kesedaran pada si tua bahawa cara yang diamalkannya sebelum ini untuk mengambil wudhu' itu adlah salah.

mengapa kita tidak terfikir untuk berfikiran secara kreatif sebegitu? dengan kata lain, melakukan teguran dengan cara yang paling berhikmah. itu tentang teguran di alam nyata. bagaimana pula dengan teguran secara tidak langsung? zaman globalisasi ini, umat islam semakin pintar dan bijak mengambil peluang kepesatan dunia internet untuk membuat teguran secara worldwide. usaha yang bijak, blog2 dilahirkan, website islamic diwujudkan. namun adakah semanya membuat teguran secara berhikamh? ana  tak dapat nk jawab persoalan itu, perlulah mereka yang membacanya untuk menilai, nasihat ana, teguran itu satu cabang nasihat yang amat bermakna kepada seluruh umat manusia, namun mesti diingatkan, tegurlah dengan cara yang terbaik dan berhikmah..wallahualam. =)

selasa 1.54 a.m