Wednesday, December 16, 2009

Berwaspadalah umat Islam sekalian

sedetik berbicara dengan insan yang tersayang, tiba-tiba mendatangkan satu idea. mengapa tidak kita membincangkan tentang salah satu penyakit dalaman umat islam di malaysia??

Sekularism@liberalism..ana sendiri pun kurang pasti dengan definisi yang lebih tepat, tapi yang pasti, Sekularisme ialah ideologi bahawa urusan keduniaan seperti politik, pentadbiran dan undang-undang harus dipisahkan dari urusan keagamaan. Sekularisme juga boleh bermaksud fahaman yang menggalakkan idea atau nilai sekular dalam ruang awam atau peribadi. Mereka yang berpegang kepada fahaman ini adalah dipanggil golongan sekularis. manakala, Liberalisme ialah falsafah yang meletakkan kebebasan individu sebagai nilai politik tertinggi. Seseorang yang menerima fahaman liberalisme dipanggil seorang liberal. Walau bagaimanapun, maksud perkataan liberal mungkin berubah mengikut konteks sesebuah negara. Namun begitu, jika hendak dibincangkan tentang liberalisme, mungkin terlalu panjang untuk dihuraikan, jadi izinkan ana untuk menghurai sedikit sebanyak tentang sekularisme.

apa sebenarnya sekularisme? apa yang dapat dijelaskan?

Sekularisme memperjuangkan hak untuk bebas dari peraturan dan ajaran agama, dan kebebasan dari ajaran agama yang dipaksakan oleh pemerintah ke atas rakyat, sebuah negara yang bersifat neutral dalam hal-hal keagamaan, dan juga tidak memberi keistimewaan terhadap mana-mana agama. Dengan kata lain, sekularisme merujuk kepada kepercayaan bahawa kegiatan dan keputusan yang dibuat oleh manusia, terutamanya yang berkaitan politik, harus berdasarkan bukti dan fakta bukannya pengaruh agama. bermakna, diringkaskan bahawa, sesebuah negara yang mengamalkan sekularisme, adalah sebuah negara yang menolak fahaman agama. bukan begitu?


Mustafa Kemal Ataturk

contoh negara yang mengamalkan sekularisme?? kiata ambil contoh mudah, Turki. masih ingat lagi peristiwa kejatuhan kerajaan Turki Uthmaniah pada akhir 1908? yang dijana oleh Mustafa Kemal Ataturk, presiden Turki yang pertama? beliau berjaya membuktikan diri beliau sebagai komander tentera yang berjaya ketika berkhidmat dalam Pertempuran Gallipoli pada Perang Dunia Pertama. namun beliau gagal untuk memastikan islam yang terpahat di negara ibundanya bertahan. mengapa? kerana beliau sendiri yang mencipta satu ideologi 'kemalism' sebagai anak didik sekularisme.


bizantium di turki

mungkin ramai yang masih kurang pasti bagaiman sebenarnya sekularisme berfungsi. seperti yang diterangkan, sekularis berusaha untuk menolak pandangan agama. dalam kes Kemal Ataturk, rakyat turki melihatnya sebagai satu revolusi untuk Turki, penggerak ke arah kemodenan. namun bagi umat islam, beliau sebenarnya bagai syaitan bertopengkan manusia. Beliau cuba menghakis sentimen2 islam dengan melakukan pelbagai acara yang bertentangan dengan islam, seperti tarian dikhalayak ramai bercampur jantina, dan sebagainya.



mungkinkah ini contoh pencetus sekularisme di malaysia?
(dari kanan: al-maunah, al-arqam, konsert liar)

Di Malaysia, sekularisme masih belum jelas didedahkan, namun jangan tertipu, institusi-institusi yang melaksanakan nilai2 sekularisme dan liberalisme terutamanya dalam aspek agama, bagai cendawan yang tumbuh slelepas hujan dan perlu diambil langkah berhati-hati, jangan sesekali kita terpedaya. Ironinya, jika dilihat dalam segenap masyarakat kini, rakyat seolah-olah tidak memerlukan institusi ini sebagai pencetus sekularisme, dan mereka sendiri yang mencetuskannya secara sendirian. hairan bukan? ana tidak mahu mengutarakan contoh-contoh yang berkaitan, cubalah fikir sendiri, adakah islam yang dilaksnakan itu bertepatan dengan Islam Tradisional yang diturunkan sejak berribu0ribu tahun dahulu? tepuk dada tanyalah selera.

masjid putrajaya

maaf andai bicara ini kurang memberangsangkan atau ada yang terasa, namun ini merupakan hakikat yang perlu diterima. Negara kita semakin hampir kepada ideologi sekularisme dalam tidak sedar. siapa yang harus berwaspada? sekali lagi, tanyalah iman saudara/saudari, terdetikkah hati antum untuk mengelakkan islam di Malaysia terus tenggelam dengan pembaharuan yang menyesatkan??

2.49 a.m
-coretan idea Nurawatif Mohd Fauzi =)-

0 comments: