Monday, December 14, 2009

teguran berhikmah

baru-baru ni ana terdengar satu ceramah ringkas dalam radio pahang f.m yang membicarakan tentang kehidupan bermasyarakat, bila terdengar tentang teguran, hati ana tertarik untuk menulis.

Dalam kehidupan bermasyarakat, teguran memang pasti, baik untuk kebaikan orang lain, juga untuk kebaikan diri kita sendiri. Namun masih ramai yang tak tahu, bagaimana cara sebenar untuk menegur??
Ana ambil contoh mudah di tempat ana masih belajar sekarang, upacara tegur2 menegur memang hangat, tambahan pula remaja2 yang memang 'kurang faham bahasa'. Baguslah, terdetik juga hati mereka yang hendak menegur itu, membimbing rakan-rakan mereka ke jalan yang lebih baik, namun masalahnya, cara teguran, bukannya membuatkan orang yang ditegur itu insaf, bahkan mencetuskan satu maslah yang baru pula, perselisihan faham..kebanyakannya pelajar muslimin kerap menegur pelajar2 muslimat baik tentang cara pemakaian mahupun cara pergaulan. tetepai perlu didingat, hati wanita ini lembut, cara teguran juga mestilah lembut. Sedihnya, segelentir muslimin ini seolah-olah melayan mereka yang mendedahkan aurat contohnya, seperti tidak layak di gelar sebagai seorang islam, oleh yang demikian, terjadi lah kutukan dari dorongan syaitan, bukannya teguran yang membawa kebaikan.
Masih ingat lagi bagaimana kisah pada zaman Rasulullah dahulu, bagaiman teguran dilakukan?? kita ambil contoh cucu junjungan Nabi Muhammad SAW, Sayyidina Hassan dan Hussien. Pada suatu ketika di sebuah masjid, Sayyidina Hassan dan Hussien terlihat bagaimana seorang tua mengambil wudhu' dengan cara yang salah, bagaimana mereka mahu menegur? dengan usia yang masih kecil, dapatkah teguran itu diterima oleh si tua itu? lalu kedua-dua Sayyidina Hassan dan Hussien terfikir satu idea yang cukup menarik. pergaduhan terjadi diantara kedua-dua cucu baginda Muhammad SAW untuk menarik perhatian si tua itu, percaturan itu berjaya, lalu si tua bertanya "mengapa kamu berdua bergaduh?"
si abang menjawab bahawa si adiknya tidak mengambil wudhu' dengan betul, lalu ditunjukkannya cara mengambil wudhu' yang betul, dari awal hingga ke akhir. Masya Allah, begitu kreatif pemikiran si kecil itu untuk membuat teguran. pergaduhan itu membawa kepada kesedaran pada si tua bahawa cara yang diamalkannya sebelum ini untuk mengambil wudhu' itu adlah salah.

mengapa kita tidak terfikir untuk berfikiran secara kreatif sebegitu? dengan kata lain, melakukan teguran dengan cara yang paling berhikmah. itu tentang teguran di alam nyata. bagaimana pula dengan teguran secara tidak langsung? zaman globalisasi ini, umat islam semakin pintar dan bijak mengambil peluang kepesatan dunia internet untuk membuat teguran secara worldwide. usaha yang bijak, blog2 dilahirkan, website islamic diwujudkan. namun adakah semanya membuat teguran secara berhikamh? ana  tak dapat nk jawab persoalan itu, perlulah mereka yang membacanya untuk menilai, nasihat ana, teguran itu satu cabang nasihat yang amat bermakna kepada seluruh umat manusia, namun mesti diingatkan, tegurlah dengan cara yang terbaik dan berhikmah..wallahualam. =)

selasa 1.54 a.m

0 comments: