Wednesday, February 24, 2010

Lelaki, Isteri, dan Romantis..

Assalamualaikum w.b.t.....
pejam celik, rasanya sudah hampir sebulan tidak menjengah blog, dan hampir 2 bulan atau mungkin lebih lama blog ini dibiarkan usang dan suram tanpa secebis info dan coretan bermakna. sibuk dengan 'study' barangkali...

Alhamdulillah, syukur ke hadrat ilahi, sehingga hari ini, ana masih lagi dapat menjengah seketika mencari cebisan-cebisan dakwah untuk dikongsi, maklumat untku dikupasi, tatkala ramai lagi saudara seislam di dunia masih tercari-cari makna kehidupan, walaupun sebak mengenang, namun terbit rasa kesyukuran dari nurani, keran masih diberi kesempatan mencari hidayah Yang Esa, untuk diambil sebaik mungkin sebagai bekalan ke akhirat kelak.

" Kau rasa aku ni romantis tak?? "
" Ntah, nape tanya macam tu?", jawab ana bersahaja, persoalan sahabat ana itu membuat diri ini tertanya tanya, buang tebiat ke?

"takde la, aku tengok sekarang ni, banyak betul kes-kes perempuan lari ikut warga asing, katanya lelaki melayu ni dah sampai yang terakhir, tak romantis langsung, risau jugak la aku takut-taku makwe aku lari nanti kalau aku tak romantis...", jawabnya berseloroh, ana turut ketawa, namun dalam ketawa hati ana terfikir, ada benarnya juga.

Kerap kali di dada-dada akhbar, kes kehilangan gadis belasan tahun yang dianggap misteri, berakhir dengan terbongkarnya kisah cinta antara si perempuan dengan sang lelaki asing yang pandai 'mengayat' katanya. tak romantis sangat ke lelaki melayu ni? hati ini tertanya-tanya. Akhirnya ana membuat konklusi dengan satu persoalan. apa sebenarnya pengertian romantis buat Si Wanita???

Benar, lelaki sering menyalahkan diri kerana tidak begitu romantis dan tidak pandai mengambil hati wanita, puas dinilai cara yang paling berkesan dan mencuba nasi, memberi bunga, makan malam dengan bercahayakan lilin dan macam-macam lagi, akhirnya, wanita yang dicintai, lari dengan lelaki Bangla juga..hm, pening mereka memikirkan..

Ana sebagai lelaki mungkin tak dapat nak menerangkan bagaimana sebenarnya hati wanita, bagaimana sensitif dan lembutnya hati mereka dalam menilai sesuatu perkara, walhal perkara yang kecil sekalipun, mungkin, dengan pengalaman dibesarkan bersama  orang kakak yang bersifat terbuka dengan adik nya, dapat ana rungkaikan sedikit persoalan yang bermain di hati para jejaka melayu ini.

Romantis bagi wanita mungkin bukan segalanya tertarik dengan apa yang dizahirkan oleh pasangannya dengan cara fizikal seperti memberi hadiah dan sebagainya. namun pendekatan dari segi rohaniah..
"Kenapa kau tak suka dengan si Mamat tu? dia kan kaya, selalu je bagi hadiah kat kau, romantik pulak tu," tanya Milah,
"Kalau setakat romantik, tapi dia tak memahami aku, macam mana nak buat laki? takkan nak suruh aku kasin and then cerai??" sindiran Aminha membuatkan Milah terdiam..
'understanding'..hanya ini sahajakah yang diperlukan wanita? mungkin tidak, tetapi persefahaman antara pasangan adalah amat diperlukan dalam sesuatu hubungan yang mencari keredhaan Allah S.W.T. 
Ingat lagikah anda pada syaitan  Dassim?? Syaitan Dassim berada di dalam rumah. Jika seseorang tidak mengucapkan salam sewaktu memasuki rumahnya dan tidak pernah menyebut nama Allah di dalamnya, maka syaitan tersebut akan menimbulkan perselisihan sehingga akan terjadi thalaq, khulu', dan pemukulan. Singkatnya, syaitan ini selalu ingin menciptakan ketidakharmonian dalam rumah tangga. Syaitan pembubar rumah tangga ini cukup suka dengan pergaduhan diantara suami dan isteri, dan mengapa perbalahan itu dapat berlaku? Jawapannya sudah jelas bukan.
romantis bukan sekadar dari segi luaran...

Suka ana untuk mengingatkan kembali pada mereka yang pernah meluangkan masa mebaca Aku Terima Nikahnya 2 - Bercinta hingga ke syurga tulisan Ustaz Hasrizal, penulis blog saifulislam.com. Dlama buku tersebut ada dijelaskan bagaimana ketika Saiditina Aisyah mengambil perhatian suaminya, junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, dengan kisah tentang 11 orang isteri yang menceritakan tentang suami-suami mereka. Jika difikirkan dengan logik, suami manalah yang dapat menahan daripada cerita-cerita remeh si isteri yang tiada faedahnya sedangkan masih banyak lagi perkara yang perlu dibereskan. Namun Rasulullah dengan sabarnya meluangkan masa dan sempat lagi meluahkan kata-kata romantis tatkala cerita itu berakhir. Pokoknya disini, 'understanding' itu juga perlu untuk si suami memahami dengan tingkah laku isterinya yang ingin mengambil perhatiannya tatakala diri itu dirasakan tersisih. Suami pula perlu faham dan sabar dengan karenah isterinya, bukankah itu wanita yang kamu dengan sabar menagih cinta bertahun-tahun sebelum mengikat tali pernikahn? Dimana sabarmu itu menghilang?
**************************************************
Benar, ana masih lagi belum berkeluarga, malah masih mentah dalam hal-hal yang berkaitan dengan perhubungan. Apa yang ana tulis untuk entri ini, hanyalah sebagai luahan dan perkongsian tentang betapa umat islam sekarang semakin hanyut dengan rona kehidupan duniawi sehingga sukar untuk menyelesaikan apa yang mudah. Bukan juga menggalakkan para remaja khusunya untuk bercinta dengan romantis, tetapi hanya sedikit bekalan yang mungkin dapat disimpan dan digunakan tatkala melafazkan akad nanti. 


'Abang, langsir ni abang rasa ok tak?' tanya si isteri sekadar untuk bermanja
'Kalau awak rasa dah tak suka, nanti abang tukar la yang baru,' jawab si suami sambil membaca akhbar
kecewa dengan jawapan tersebut, dia berusaha mengambil suaminya lagi
'Kenapa abang beli kereta Ferrari tu untuk saya? abang minat kereta-kereta sport ye?'
'Kalau awak dah tak suka, nanti abang tukar la yang baru,'
'Abang ni kenape? saya tanya elok-elok ni, abang dah tak sayang saya ke?'
'Kalau awak rasa dah tak suka, nanti abang tukar la yang baru,'
                                *************************************************
risau perkara diatas menjadi kenyataan je...=) 
Wallahualam.
-kg.padang perdana, 6ptg

2 comments:

Anonymous said...

Thanks for a marvelous posting! I actually enjoyed reading it, you're a great author. I will be sure to bookmark your blog and will eventually come back at some point. I want to encourage you continue your great job, have a nice weekend!

Also visit my web-site :: francesca's restaurant

Anonymous said...

What a material of un-ambiguity and preserveness of valuable experience
on the topic of unpredicted emotions.

my web site; luxe vakantiehuizen frankrijk huren