Sunday, April 4, 2010

benarkah manusia tamak??

mendapat status sebagai manusia seringkali menerima tohmahan baik dari manusia sendiri, juga dari makhluk Allah yang lain. mengapa tiba2 ana merungkai persoalan begini? mungkinkah sudah bosan hidup sebagai manusia? nauzubillah....sekadar mahu mengajak kalian berfikir...

Pada saat ana mula membaringkan diri tatkala menunggu mata layu dibuai mimpi, akal mula ligat berfikir...muhasabah barangkali...
segala memori semalam, minggu lalu, bulan lalu, malah bertahun-tahun lalu tiba-tiba hampir membuat diri hina ini menitis mutiara penyesalan. Manusia itu tamak. ya, kesedaran itu timbul pada ana.

kita sering menjadi tamak dengan segala pemberian Allah SWT walaupun hanya secebis. Dilahirkan didunia dengan keizinanNya, sudah cukup menjadi "warning" sebagai had manusia sebagai seorang hamba. Namun begitu, di mana tanda "warning" itu didalam hati seorang manusia? Sambil ana menulis, ana mengimbau peristiwa-peristiwa yang berlaku dalam dunia kejahilan manusia. Menyedihkan. Ana imbau kembali dunia kejahilan ana sendiri. lebih menyedihkan..Kepercayaan diberi kepada hamba yang bernama manusia. namun dengan mudah kepercayaan itu dicabuli.

Izinkan ana memberi contoh yang mungkin dapat menyedarkan diri yang hina ini. Pasangan yang bercinta lazimnya cukup mudah termakan ajakan nafsu syaitan yang melalaikan dan merosakkan iman. Asasnya hanya ingin bercinta hijab dengan lindungan dari Allah SWT. Namun, mehnah manusia yang tidak pernah berpuas hati, mula tamak dengan melanggar janji-janji manis yang ditaburkan dalam doa, batas mula dilanggar dari yang kecil sehingga yang besar. Kata-kata dakwah yang ditabur melalui sms dengan niat menegur secara drastik merubah menjadi ayat-ayat cinta yang berbaur kejahilan pemikiran agama. Dimana hilangnya maruah sebagai seorang islam ketika itu?

Sejak kecil kita dididik menjadi anak yang soleh dan solehah. tidak kira bagaimana jahilnya seoranh ibubapa itu, hati kecilnya tetap mahu menjadikan anak yang dipelihara sebagai seorang yang berguna untuk agama dan negara, bukan begitu? Sejak kecil kita diajar tentang asas yang paling mudah diingati dalam dunia islam, batas pemakaian seorang muslim dan muslimah. Baik dirumah mahupun disekolah, secara langsung ataupun tidak, aurat dititikberatkan sejak kecil. Namun seperti yang ana katakan tadi, mehnah manusia..janji yang suka diubah, sentiasa tamak dengan budaya manusia. Fesyen barangkali...kulit muslimah yang hanya untuk tatapan sang suami dan semahram dengannya, dengan senang didedahkan menjadi tatapan umum...bentuk badan dibentuk dengan alasan kecantikan. Muslimin pun apa kurangnya..dimana hilangnya karisma seorang lelaki yang begitu digahkan sejak dari dulu? Dimana perananmu sebagai 'role model' terhadap dunia manusia yang begitu jahil ini? Bahkan dialah yang menjadi pengaruh kerosakan budaya manusia. Tidakkah tamak manusia itu?

Bukan untuk mencari kesilapan orang lain, cuma ingin berkongsi pendapat. Ana sendiri juga terjebak dalam dunia kejahilan manusia yang tak dapat dielakkan kecuali dengan keimanan yang teguh dibina. Jauh disudut hati, timbul secebis rasa taqwa, takut kepada kekuasaan Allah SWT, risau akan kedahsyatan azab Allah di akhirat kelak. bingung memikirikan adakah dengan kadar amalan yang sedia ada, syurgalah tempat kita? bagaimana janji sang suami yang ingin membawa bersama isterinya sebagai ketua bidadari disyurga? Tamak bukan sekadar pernyataan sinis. Ianya lebih dahsyat dari penyakit sosial dan perosak agama yang berlaku di dunia manusia. Dengan tamaklah segalanya bermula...dan dengan tamak jugalah kita binasa...

" Ya Allah ya tuhanku, Ampunkan aku atas segala dosa-dosaku. Aku sedar Ya Allah, aku adalah hambamu yang hina, tamak dengan kekuasaan dunia, kenikmatan sementara yang kau berikan. sedangkan aku lupa dengan nikmat abadiMu yang dijanjikan dengan memegang taliMu Ya Allah. berada dekat denganMu Ya Allah, sentiasa mengingatiMu Ya Allah. aku lupa akan segala janji-janjiMu yang  menjanjikan syurga kepada mereka yang mengingatiMu dan RasulMu Ya Allah...ampunkan aku, sesungguhnya kami adalah adri kalangan hambaMu yang jahil..berilah aku kekuatan untuk terus mencari nikmat abadiMu didunia yang gana ini. Agar aku dapat dijanjikan syurga olehMu Ya Allah...sesungguhnya Engkau Maha Mendengar, juga Maha Pengampun..."


_ibnu shafie_isnin 2.06 pg..

1 comments:

Anonymous said...

On thе subject of hаving a budgеt, you'll find the designed charges and the surprising costs which will crunch right up stealthily acquiring us all completely unaware. For instance, you could possibly experience the need to arrive at a powerful poor in comparison utilizing your family members or perhaps replace the particular plumbing contractor in your residense. Vehicle might wear out and might call for significant maintenance and also you actually or simply family members representative may perhaps drop unwell in need of urgent medical assistance. Every single one of please take a cost for your funds and you could demand vital hard cash to hold you will finished right up till the next fast cash. Barstools2u . com offers useful online payday loans to assist you to consumers command with money upsetting cases.

exceeds expectation in related the perfect bank when using the customer within need. Many of us understand the value for dealing with banks who are responsible, specialist as well as meaning. Most of us take all his time diagnostic tests banking institutions with regard to skill well before like these individuals in the community. Impartial an ideal principle that you should consider a suitable provider depending on your certain requires.

Feel free to surf to my blog post ... pozyczki pozabankowe bez bik i krd