Wednesday, May 26, 2010

Kata-kata dan Dosa

Assalamaualikum w.b.t

Salam pembuka bicara..
Alhamdulillah, masih diberi kekuatan jiwa dan iman untuk terus menongkah arus kehidupan yang makin mencabar.
Pagi ini terluang sikit masa yang sebelum ini digunakan hanya untuk tidur dan berkhayal. Hampir-hampir nak terfikirkan tentang superbike (lagi), tiba-tiba datang offer daripada ukhti untuk ganti beliau mengajar kelas agama fardhu ain (KAFA), di sebuah Sekolah Agama Rakyat di kampung ana. Mula-mula tu cuak la juga. Pasal bab-bab mengajar pasal agama ni bukan boleh dibuat main-main. Alhamdulillah, sampai di sekolah, kena mengajar budak-budak tahun 2 dan 3 saja rupanya. Hilang la cuak tu sikit. Subjek yang diajar pun, hanyalah tentang pemahaman Al-quran, Sirah Nabawiah, dan juga Penulisan Jawi. Tapi entri hari ni, bukan nak bercerita pasal pengalaman mengajar.Sabar dulu..

 gambar hiasan

 Pulang dari mengajar, terus drive ke Rompin untuk menziarah saudara jauh yang meninggal dunia di sana. 2 jam perjalanan dari kuantan ke bandar Rompin, rasanya amat meletihkan. Sampai semula di rumah, kira-kira jam 6 petang, masuk saja rumah, terpancarlah sebuah iklan dari peti televisyen. Kalau tak silap ana, bercerita tentang alat kosmetik rasanya. Iklan kosmetik yang dapat mencerahkan kulit si pemakai (wanita khususnya) dalam masa beberapa minggu saja.Satu ayat yang membuatkan ana tertarik untuk menulis kali ini adalah
"Dulu saya benci dengan wajah saya."

Terpaku kejap depan tv. Lancang benar mulut model ni. tak pasal-pasal teringat habis subjek syariah yang diajar masa form 4 dan form 5 dulu. Ada menyebut dengan jelas tentang hukum mengubah ciptaan Allah. "Dulu saya benci dengan wajah saya,"! Masya Allah, begitu lancar mulut kita berbicara. Lupakah kita bahwa bagaimana rupa kita dicipta oleh Allah Yang Maha Mengetahui segalanya? Bukan lah ana nak bidas tentang iklan kosmetik dan haram atau tak haram pakai alat-alat kosmetik ni. Tapi sekurang kurangnya, kalau nak buat iklan tu, fikirlah sikit tentang dialog yang dibuat tu. Benarlah kata Rasulullah suatu ketika dahulu, bahwa umat akhir zaman ini akan mudah lupa untuk bersyukur pada Allah. Kata-kata yang dilemparkan seumpama itu seolah-olah melahirkan rasa kekecewaan kita pada Tuhan yang menciptakan kita. keran Dialah yang mencipta tubuh kita, wajah, anggota badan dengan sesempurna kejadian manusia. Lupakah kita pada apa yang difirmankan Allah dalam surah At-tin ayat 4, "sesungguhnya kami telah ciptakan manusia dengan sebai-baik kejadian". Benar, Islam tidak melarang mereka-mereka untuk mengubah ciptaan Allah dengan sebab-sebab yang kukuh dan termasuk dalam hukum yang dibolehkan dalam Islam. Contohnya seperti muka yang berpenyakit dan menimbulkan tohmahan dari orang lain, dan sebagainya. Tapi jangan lah sesekali pun kita melafazkan kata-kata biadap yang hampir mendekatkan umat Islam pada kekufuran itu. Masih ingat lagi kisah Nabi Ayub yang diuji dengan hebatnya oleh Allah SWT apabila baginda mengalami penyakit kulit yang menakutkan. Tapi Baginda masih tidak putus-putus berdoa pada Allah dan tidak sekalipun mengutarakan benci pada apa yang telah Allah tentukan.

Benarlah bak kata kumpulan InTeam yang diolah sedikit
'Kata ibarat pedang, silap cakap, buruk padahnhya!'
Bertaubatlah jika kita ada sejenak membenci ciptaan Allah yang sempurna.

Wallahualam.

0 comments: