Sunday, May 30, 2010

Kekasaran bahasa -dimana penyudahnya?

Assalamualaikum w.b.t

Segarnya pagi ahad dengan secawan kopi yang dibancuh sendiri. ditambah pulak dengan cekodok pisang panas sambil membaca surat khabar. Dah rasa macam orang tua yang berkeluarga pun ada. Namun begitu, keindahan pagi itu seolah-olah tercemar apabila ana terpandang sisipan di depan muka akhbar Utusan (ruangan senyum kambing) yang membicarakan tentang kekasaran bahasa seorang ahli politik terkenal kepada seorang hakim.

Bukan hendak berbicara tentang politik disini. Cuma ingin mengajak pembaca berdiskusi. Sebenarnya, ana sendiri pun dah bosan dengan isu kekasaran bahasa ni.
mari kita selami sikit terjemahan surah Al-hujurat ayat 11
                              
"janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk…" (Al-Hujuraat : 11) 

 individu yang memanggil individu yang laen dengan perkataan yang buruk, bukanlah perkara yang asing lagi bagi masyarakat dunia sekarang. Budak kecik umur 6 tahun pun da pandai guna bahasa yang kasar-kasar. Apatah lagi orang dewasa yang layaknya berfikir mana yang baik dan buruk?? mana-mana tempat pergi pun mesti dengar punya. Daripada menyumpah seranah hanya kerana kaki tersepak batu, sampailah menyumpah seranah sebab member taknak kasik pinjam RM5 sebab nak beli "chicken maryland" di cafe E (kat CFSIIUM).

Kalau kita renung kembali terjemahan ayat di atas, panggilan yang buruk untuk orang lain, bukanlah satu perkara yang diredhai Allah, jauh lagi dapat pahala. Ayat yang keluar dari isi Al-quran, adalah ayat yang difirmankan oleh Allah. Tegahan sebegitu, bermakna panggilan yang buruk dan kasar untuk seseorang yang lain, bukanlah satu perkara yang disukai Allah. secara otomatiknya, mengundang kemurkaan Allah S.W.T

macam mana nak atasi? Bagi pendapat ana, kalau umur dah meningkat remaja, seterusnya dah beranak pinak, tapi masih lagi mengamalkan amalan yang tak disukai Allah ni, bukanlah perkara yang senang untuk diubah. melainkan dengan dakwah yang berterusan dan kesedaran daripada individu itu sendiri. Marah macam mana sekalipun, toksahlah mencarut tak tentu hala, sumpah seranah kat orang lain. Apa kata beristighfar, ambil wudhu', doakan kesejahteraan manusia yang buat kita marah tu, semoga Allah memberi petunjuk agar dia dapat melalui jalan yang betul. macam tu kan bagus..


Cakap senang la, kalau dah marah, air pun tak tau nak cari kat mana untuk ambil wudhu'. benar, tapi cubalah kuatkan iman, pelihara diri masing-masing agar lari daripada segala perkara yang Allah tak suka, cakap nak masuk Syurga, kenalah dapatkan amalan yang secukupnya, bukan begitu? 

Kalau budak-budak pula, ada sedikit idea ringkas untuk menegah. Lazimnya, ibubapa menjadi idola dan public figure untuk anak-anak, dah kalau bapaknya pun suka mencaurt kat orang lain, apatah anaknya lagi, bagi bakal ibubapa nanti, peliharalah anak-anak dengan sebaiknya agar kata-kata yang kasar dapat diganti dengan alunan zikir dan perkataan yang indah. Mungkin sukar dengan adanya cabaran daripada sumber2 luar seperti pengaruh sahabat dan sebagainya, sekurang-kurangnya, ketegasan anda dapat menjadi wakil untuk menonjolkan betapa tegasnya larangan daripada Allah S.W.T


Anak   :"tak suka lah si fulan tu, dia tu b*****!!!"
Mak     : "Tak baik cakap macam tu, Allah tak suka. nak masuk neraka ke nanti??"


kan senang, =) macam ni pun boleh lah...


wallahualam..


p/s- ana takde nak provok mana-mana pihak, cme ingin menyuarakan pandangan =)


0 comments: