Tuesday, May 11, 2010

Sukarkah???


Asalamualaikum pembuka bicara..

Hmapir sebulan lamanya blog ini tidak terusik, dibiarkan berhabuk tanpa pengunjung yang berkenan mencari isu-isu baru untuk dipaparkan. Mahu dikatakan sibuk, tidaklah sangat, lebih kepada kebuntuan idea untuk mencari isu2 yang bakal dipaparkan..

Baru-baru ini ana terfikir untuk menulis tentang ciri-ciri seorang pendakwah dan perbezaan antara dakwah tatkala zaman kegemilangan Islam dan zaman seba moden ini. Tapi semakin jauh mencari idea, semakin buntu dibuatnya..agaknya topik ini sukar dikupaskan. Ana cuba beralih kepada kupasan masalah sosial di kalangan remaj. mungkin terlalu stereotype. orang pun dah bosan agaknya asyik bercerita pasal remaja. namun akhlak sesetengah remaja masih bagai batu yang dipastil dengan cecair keluli. Amat payah untuk ditempa.

Hari ini, secara tidak langsung ana terfikir satu isu untuk diperbincangkan. segalanya bermula pada 9 mei 2010. Setelah selesai exam dan meluangkan sedikit masa dengan teman, ana berangkat pulang ke rumah tepat jam 9 malam bersama seorang sahabat. Hampir seharian memandu kereta, kudrat semakin lama dirasakan semakin menolak kekuatan. Letih benar rasanya. Sahabat ana mengajak untuk bermalam dirumahnya di Kampung Berkat, Maran, Pahang memandangkan jam sudah menunjukkan 12 malam. Ana bersetuju tanpa banyak bicara. Keesokan harinya, sebelum pulang, sempat kami menuju ke kawasan Air Terjun Teladas untuk menghabiskan sisa keindahan pagi. 


Pasti sesiapa yang membaca entri ini tertanya, adakah entri ini untuk membincangkan tentang keseronokan bercuti agaknya..Sabar dulu..

Ana tiba dirumah sekitar jam  petang, mungkin masih lagi keletihan agaknya, diri ini kalah lagi dengan bafsu dan kenikmatan tidur. Di sinilah ceritanya bermula. Mungkin keran terlalu letih, sebelum tidur, tiada satu pun pelindung diri yang dilafazkan. Doa tidur pun tak baca, letih benar..bak kata Iblis, anak-anak adam paling senang untuk diganggu pabila perlindungan rohani tidak terjaga. Benarlah kata pengasas makhluk durjana itu tatkala diri yang lemah ini menjadi mangsa. Terjaga bersama istighfar, ana bingkas membersihkan diri sebelum solat dan melaksanakan kerja-kerja yang lain. Panas disangka hingga ke petang, rupanya hanya sampai ke tengah hari. Saat ana melelapkan mata sekitar jam 2.30 pagi, kekuatan rohani diuji lagi. kali ini sedikit kasar permainan sang durjana itu. Diri ini disakiti secara batin pula, menghalang kewarasan minda untuk bangkit mencegah dan terus terkurung dengan usikan kasar. Ruqyah dan ayatul-Kursiyy yang dibaca hampir berterabur. Alhamdulillah, setelah disusun secara waras, akhirnya usikan itu berakhir. Tapi nampaknya ia masih belum berpuas hati. Malam ana akhirnya tamat dengan 2 lagi usikan selepas itu, dan 2 lagi usikan selepas subuh.

Kisah diri yang diceritakan ini, bukanlah dengan tujuan untuk mecari publisiti, jauh lagi untuk bermegah-megah. Cuma hanya untuk mengajak para pebaca sekalian sama-sama berfikir. Mengapa hal yang demikian berlaku, sedangkan sebelum ini, ana jarang diusik sampai sebegitu rupa. Ana cuba bermuhasabah. mungkin kerana juga kerana diri ini yang terlanjur bersuka ria dikawasan hutan dan tiba dirumah tanpa sebarang rasa untuk membersihkan diri dari segala kemungkinan barangkali, banyak kemungkinan yang terbit.Akhirnya ana mencapai satu konklusi.

Iblis, sejak Nabi Adam A.S adalah makhluk yang amat angkuh. Setelah Nabi Allah Adam A.S dicipta, iblis enggan mengikut perintah Allah dan menyebabkan ia dibuang dari Syurga. Sejak itu, sang iblis bersumpah akan menyesatkan anak-anak Adam dengan pelbagai cara. Pelbagai cara disini termasuklah dengan penggunaan sentimen-sentimen ghaib yang diklasifikasikan oleh orang melayu kita sebagai 'hantu. jin, jembalang dan selainnya' dengan kata lain, cubaan sang iblis untuk menakut-nakutkan anak-anak Adam sebagai salah satu cara penyesatan yang hampir effisiennya dengan cara yang digunakan oleh iblis untuk menyesatkan remaja dari segi sosial. Didalam al-quran, Allah tidak pernah menyebut tentang hantu, jembalang dan sebagainya. Hanya ada, manusia, jin dan syaitan serta makhluk2 hidup yang lain.
" jadi hantu tu syatian la?" soalan anak saudara yang masih kecil terngiang-ngiang di telinga.
Mungkin benar. mudah saja jawapan ana.

iblis gemar menggunkan cara ghaib untuk menyseatkan manusia (teringat kisah pemuda yang menyembelih bapanya, setesurnya membunuh adik serta nenek dan atuknya. mungkin itu juga salah satu permainan Iblis)

Makin advandce lagi, golongan pewaris iblis ini semakin dapat bersenang lenang tatkala hadirnya bantuan dari anak Adam sendiri yang mewakilkan dirinya untuk membantu mereka menyesatkan manusia. Bomoh, pawang dan mereka yang suka mendapatkan kehebatan sementara. Hakikatnya, makin sakit pun ada,hingga akhirnya terjadi kes-kes yang mereka yang dirasuk menjadi gila iblis, amat mudah dicari di merata tempat. Ilmu hitam amat mudah untuk dipelajari. Budaya orang melayu pula, pabila diusik oleh sang iblis, segeralah mencari bomoh dan pawang sebagai jalan mudah untuk sembuh.


Persoalannya sekarang, adakah iblis itu terlalu handal hingga ramai anak Adam yang sanggup menjadi anjing tunggangan syaitan. sesama manusia dibunuh dan dikhianati. Rasulullah sendiri pernah bersabda bahawa kita sebagai hamba wajar utnuk memohon pertolonganNya tatkala susah, mahupan senang. Jawapannya hanya satu. Kuatkanlah iman didada, mohonlah brjerumus ke lembah ghaib ini? Ketahuilah bahawa tiada makhluk yang lebih berkuasa daripada Penciptanya Yang Maha Agung. Mohonlah bantuan Allah untuk melindungi diri daripada gangguan syaitan. Apalah yang dirugkan jika kita menghafal ayat-ayat Alquran untuk dijadikan pendinding. Apalah ruginya jika meluangkan sedikit masa untuk mebaca kalimah suci Allah, menunaikan solat, mencari sebanyak mungkin ilmu2 Allah agar kita dapat melindungi diri dan seterusnya manusia sejagat agar bebas daripada gangguan syaitan??
Allah sentiasa bersama hambanya yang ikhlas memohon pertolongan Allah. mempelajari ilmu as-syifa' salah satu daripada cara alternatifuntuk mendekatkan diri dengan Allah dan seterusnya menjadi pelindung pada diri terhadap gangguan syaitan.

memikirkan ini, ana segera beristighfar dan berasa malu. Ya Allah, sesungguhnya hambamu ini hina dan lemah, berikanlah aku kekuatan untuk terus bersama dengan agamamu agar aku dapat membimbing diriku, keluargaku serta rakan manusiaku berada diatas jalan kebenaranMu Ya Allah..

wallahualam...
ibnu_shafie 11 mei 2010

0 comments: