Wednesday, March 23, 2011

Sempurnakanlah wudhu'mu..

Assalamualaikum..salam pembuka bicara.

Kita sedia maklum, bahawa Ibadah solat merupakan ibadah yang penting dalam kehidupan seseorang muslim.
Dan kita juga sedia maklum, sebelum melakukan ibadah solat, wudhu' perlulah disempurnakan terlebih dahulu.Namun begitu, resam manusia zaman moden yang menginginkan segalanya dilakukan dengan kepantasan dua kali ganda, wudhu' itu ala kadar saja penyempurnaanya, apatah lagi ibadah solat.Pentingkah untuk menyempurnakan wudhu'?

Dari Umar bin al-Khattab r.a katanya:” Ada seorang lelaki berwudhuk tetapi ada kakinya yang tidak terkena air selebar kuku.Dan hal itu dilihatoleh Nabi s.a.w. Disebabkannya baginda bersabda:”Ulang kembali wudhukmu dengan sempurna dan sebagus-bagusnya!” Orang itu pun berwudhuk kembali dan sesudah itu dia solat.”

nah..saiz dua kali ganda tu. Wudhu' yang sempurna, membawa kepada Ibadah solat yang sempurna. Kerap kali diri ini berpeluang melihat gelagat mereka yang mengambil wudhu' dengan sambil lewa. Kadang-kadang, lengan tak dibasuh hingga ke siku, anak kepala pun disimbah agak-agak kena sahaja. Tapi ada juga jenis yang terlebih sempurna hingga membawa kepada pembaziran! agak-agak 5 minit baru siap basuh muka..(hiperbola), airnya laju macam air Sungai Pisang. agak laju jugak la tu..

Saudara, Rasulullah sendiri telah mengajar kita panduan mengambil wudhu' yang sempurna. Usah ditokok tambah,usah di endah menjadi ringkas. Kalau project programming bertimbun-timbun, assingment BM bersepah-sepah, boleh kita siapkan dengan sempurna, apalah sangat berwudhu' dengan sempurna demi mendapatkan ibadah solat sempurna..bukan begitu? Fikirkanlah..=)

penyempurnaan wdhu' permulaan kepada ibadah solat yang sempurna.

Wallahualam..

0 comments: