Monday, June 27, 2011

Suara penggoda Iman?

Assalamualaikum w.b.t
Salam pembuka bicara.

Baru-baru ni berkesempatan sebentar bersembang-sembang dengan sahabat lama. Tengah-tengah syok bersembang, sahabat ada mengatakan yang seorag penceramah ada menjelaskan tentang muzik dan suara. Diyakini bahawa pekerjaan juruhebah yang dikatakan mengunakan pelbagai jenis alunan suara (wanita) syubhah rezekinya dan muzik ini melaghakan dan menghampiri haram. Benarkah?

Sekejap ye, kita mukadimah dulu sikit. Saudara sekalian, tidak ada hadis yang mengatakan muzik ini haram. Bahkan muzik ini juga menjadi salah satu medan dakwah para penyair di zaman Rasulullah dahulu yang menyebarkan kata-kata dan nasihat melalui gurindam dan syair. Muzik juga menjadi salah satu hiburan masyarakat Islam dahulu. Jadi tak menghampir haram la kan?

Nanti dulu. Meh kita bandingkan kejap dulu muzik sekarang dengan dahulu.Kalau diingat-ingat balik, tak ada rasanya genre rock, balada, pop dan lain2 masa zaman dulu-dulu. Betol tak? Yang adanya gurindam, syair, puisi yang dilagu-lagukan sahaja. Bosannya!!!( bak kata anak-anak muda sekarang. )

Baiklah, sebelum kita pergi lebih jauh lagi, mari kita lihat dari segi alunan suara pula. Kenapa penulis tulis tajuk entri kali ni ‘ Suara penggoda Iman? ‘. Bukan semua suara. Tapi suara yang….senang cerita melaghakan dan bersifat menggoda dan melaga-lagakan.

Muzik zaman sekarang banyak mengandungi sifat-sifat suara yang sebegini.Yang menjadikan muzik itu bukan sebagai bahan hiburan dalam dunia Islam, apabila muzik itu melaghakan, menggoda, dan bersifat melaga-lagakan dan dicampur dengan sifat alunan suara yang serupa. Contohnya lagu yang dinyanyikan oleh para wanita yang lunak suaranya. Bersifat menggoda, bersifat mengajak. Bagi lelaki, mungkin sesetengah yang mendengar terangsang batinnya apabila terdengar suara yang lunak sebegitu. Begitu juga para wanita apabila terdengar suara jantan sang lelaki. Bukan semua orang macam tu tau..(peringatan.) Pulak tu, ditambah dengan iringan muzik pop ke, r&b ke yang rancak-rancak dan menjadikan lagu itu sebagai satu tonik untuk manusia yang cukup menyegarkan untuk mereka terhempas dalam dunia khayalan. Seronok je dengar. Mula la nak gerak-gerak kaki, lepas kaki tanagn, pastu kepala. Tu la ramai je anak muda yang terlompat-lompat menari bila ada konsert-konsert yang rancak. Tambah pulak kalau My Chemical Romance atau Muse yang menyanyi. Masya-Allah..seronok bebenor melompat-lompat ye..dah seronok melompat-lompat, tak sedar pulak yang melompat sekali tu berlainan jantina.(kat konsert) ditambah dengan lagu yang rancak, lirik yang sedikit mengarut dan kotor, mula la tergoda nak menari dengan lebih lanjut, dan seterusnya….boleh lah saudara fikir sendiri pengakhirannya ye..

Suara ni bukan untuk dieksploitasikan secara berlebihan sebenarnya. Hanya digunakan sebagai medium untuk menyampaikan dengan niat yang baik dan semestinya mengajak ke jalan redha Allah S.W.T. Bab juruhebah tu ana tak boleh nak ulas lanjut. Seeloknya tanyalah yang lebih pakar.Tapi jangan lupa. Bukankah Islam melarang para wanita untuk mengeksploitasi suaranya secara berlebihan selain daripada keluarga dan suaminya? Bukan apa, suara wanita ni kan lunak, syahdu je bila dengar, tak jamin lelaki yang dengar suara anda tu,(wanita) tak terangsang dari segi..macam-macam segi la. Kita manusia, makhluk lemah. Tak begitu? Gambar pun macam tu juga. Duk tayang gambar-gambar kat orang lain, facebook contohnya, Myspace ke, tak jamin takde lelaki@perempuan yang x seronok tengok gamba anda, kang dicopynye pastu ditiup ubat pengasih, tak ke naye..hu2, takpe lah, tu topik lain..bincanglain kali..
Kesimpulannya, jagalah suara.Suaralah yangmengeluarkan kata-kata, suara jugalah yang menjadi aset bermakna dalam kehidupan seharian dan mencari redha Allah. Nak bersuara, pastikan betul niatnya, dah terlepas takde warranty tau, takleh tarik balik. Suara juga satu maruah wanita terutamanya.
Jagalah ia dengan sebaiknya.

Wallahualam…

 p/s- jangan dengar sangat tau lagu inul daratista..dasat2..ha3 (ku xmau cintaku dikocok kocok~~~)

0 comments: