Friday, June 17, 2011

Mudahnya meluahkan bicara

Assalamualaikum...
Salam pembuka bicara.

Lihat entri kali ni pasti ada yang pelik dan menyangkal. memang mudah nak berbicara melainkan bisu. tak begitu? nanti la dulu, setakat baca entri saja memang la pelik tajuk tu, mungkin kena pakai tajuk yang lebih 'ummph' sikit bak kata pengasas teh BOH. tapi pagi-pagi idea tak datang lagi, terima je la yek cik minah oi...

Mudahnya meluahkan bicara. lebih jelas lagi, mudahnya meluahkan bicara sinis, menghina, menyakitkan hati, dan yang sewaktu dengannya. terlalu mudah. sebabnya? banyak..nanti kita tengok satu-satu.

Saudara pembaca masih ingat tak hadis Rasulullah yang ni?
“Sesiapa yang menolak kata-kata buruk terhadap kehormatan diri saudaranya, nescaya Allah menolak api neraka daripada mengenainya pada hari kiamat.” 

selepas sahabat tunjuk klip video pasal Maharaja Lawak semalam, terasa sedih sangat. (antara sebab kenapa entri ni ditulis) Banyak betul penghinaan yang berlaku betul tak? maaflah ML, ana cuma berkongsi luahan. sebagai contoh, kumpulan Sepah tiru gaya Ustazah Norbahyah dan Ustaz Akasyah,Jozan tiru gaya Dato' Fadzilah Kamsah dengan cara seperti memperlekeh tokoh-tokoh tersebut. Kata-kata ni ibarat pedang. Rasulullah selalu sebut agar jaga kata-kata kita. Jangan menghina, jangan mencaci, jangan cakap perkara yang boleh menyakitkan hati sesorang. mungkin niat hanya nak bergurau. tapi bukankah gurau pun ada batasan? semua perkara ada batasan. tak gitu cik munah? pak seman?  Kata-kata ni macam-macam 'consequences' dia, ntah betul ke tak eja tu...yang buruk maksud ana. sekali terlepas je, ibarat bom atom yang sengaja dilepaskan di Hiroshima la nanti. Hancur luluh hati mereka yang mendengar. Hati orang lain-lain. Susahkah kita nak menjaga hati sesama manusia? dengan harapan keredhaan Allah, dan kebahagaian hidup dunia dan akhirat menjadi milik kita? lagi best dari cincin 18 karat tajaan Habib Jewels. Tak ada tolok bandingannya.

Siapalah kita untuk menjadi manusia yang sempurna. Saudara, kesempurnaan itu bukanlah perlu kita miliki, tapi perlu kita cari, perlu kita dapati dari cara kehidupan, cara keimanan tersimpan, takdenye orang lahir-lahir da sempurna segala iman dan...apa2 je la. tidak dengan kuasa Allah.

Bicara panjang tak menjamin kebenaran yang disebar meresap ke jiwa. Ntah ada orang baca pun tak entri ni pun tak jamin. haha...Segala yang baik itu datangnya dari ilham milik Allah S.W.T, yang buruk itu sudah pastinya datang dari diri penulis sendiri. salam peringatan buat mereka yang membaca.

Wallahualam...
p/s: nama-nama yang disebutkan tak ada kaitan dengan yang hidup dan mati ye...Ustazah Norbahyah dan rakan-rakan tu lain la...yang cik munah dan rakan-rakan tu takde kaitan..=)

1 comments:

Anonymous said...

zizan pun same..