Tuesday, September 27, 2011

Horoscope

Assalamualaikum..salam pembuka bicara.

Rasanya topik ni paling popular dalam kalangan remaja khususnya. Ye la, mana taknye..macam-macam boleh diramalkan dengan horoscope ni, hanya dengan mengetahui tarikh lahir, dan tanda astrologi (gemini, pisces, dan lain2) kita yakin dapat tahu jenis bakal pasangan yang betul2 'ngam' dengan kita, nak kahwin nanti bahagia ke tak, esok pergi kerja dapat duit banyak ke tak, kisah cinta macam mana..dan sebagainya..hmm..

Sedara, bukankah Allah telah berfirman,
"Sesungguhnya di sisi Allah jualah pengetahuan yang tepat tentang hari kiamat. Dan Dialah jua yang menurunkan hujan, dan yang mengetahui dengan sebenar-benarnya apa yang ada dalam rahim (ibu yang mengandung). Dan tiada seorang pun yang betul-betul mengetahui apa yang akan diusahakannya esok (sama ada baik atau jahat); dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui di bumi negeri manakah ia akan mati, Sesungguhnya Allah Amat Mengetahui, Lagi Amat Meliputi Penegtahuannya." (Surah Luqman: 34)

Bermakna apa itu ya pak?? maknanya, Allah sahaja yang mengetahui segalanya dan lagak mempercayai horoscope ini adalah HARAM sama sekali!! masya Allah, terpesong akidah tau...sapa yang mula-mula perkenalkan horoscope ni ya? Ha..buat2 tak tau pula..sudah semestinya la musuh Islam yang paling durjana di muka bumi ni, i.e yahudi laknatullah..Adik2 yang muda2, remaja pasni jangan duk percaya da tau pasal horoscope ni..hilang akidah nanti..ye la, hari tengok horoscope cakap 'hari yang paling bertuah dalam hidup anda' pastu gi la keluar jalan2, buatnya Allah nak tarik nyawa hari tu jugak? bertuah ke tak tu? ilmu pun ntah cukup tak lagi nak timbang kat akhirat nanti..tak gitu?

Eh kejap2, macam mana pula dengan kalendar peramal islam tentang keserasian suami isteri yang dikenal sebagai 'Tajul Muluk' tu ye? haram juga ke? Hmm..tapi kan, jika dilihat kepada dalil Allah S.W.T tadi, Allah mengetahui segalanya, termasuklah sesuai ke tak pasangan tersebut. kan ajal ngan jodoh ni ditangan tuhan, jawapannya haram juga la tu ye adik2 sekalian, jangan percaya ye...percaya pada Allah yang satu..=)

wallahua'alam..

p/s : sendiri punya horoscpe 'scorpio' (kala jenking)..tak rela den nak disamakan dengan kala jengking nih, hu2..manusia kan sebaik-baik kejadian..=D

0 comments: