Tuesday, September 27, 2011

Habbatussauda' dan HIV/AIDS

Assalamualaikum w.b.t
Salam pembuka bicara..Alhamdulilah, baru selesai menghabiskan sesi kursus perkahwinan baru-baru ni. Saja amek awal-awal,ada rezeki,boleh la kawen awal..huhu (yela..da ada calon kan, xleh simpan lama-lama, hehe..) Tengah mendengar ceramah yang kadang agak lucah dan xde input langsung, sempat jugak bersemabang dengan membe pasal HIV/AIDS. HIV ni memang salah satu pembunuh utama yang tiada penawarnya., sampai sekarang..


Sedara sedari ingat tak Allah pernah menjelaskan tentang khasiat madu dan habbatussauda’. Meh kita bincang pasal habbatus sauda’ nak?
Imam Bukhari meriwayatkan dari Aisyah r.a, bahwa ia pernah mendengar Nabi SAW bersabda ;
“Dalam Habbatussauda’ terkandung kesembuhan untuk segala penyakit, kecuali as-sam.’ Aku bertanya, ‘Apa as-sam itu?’ Beliau menjawab,’Kematian’”
 Dalam riwayat Imam Muslim disebutkan ;
 
 “Tidak ada satupun penyakit melainkan dalam habbatussauda’ terdapat kesembuhan baginya, kecuali kematian.”
Sudah jelas disitu, sebenarnya semua penyakit ni ada penawarnya dengan rahmat dan perkenan Allah S.W.T. Tapi kenapa sampai sekarang HIV ni tak ada penawar ye? Dari segi perubatan,masih lagi kebuntuan kajian, mungkin tak dikaji pasal habbatussauda’ ni, ataupun tak boleh nak kaji…haa ni yang buat bersemangat nak buat kajian pasal ni nih..(maklum la, budak biochem-biotech eng. kan, heh3) mane la tau..nanti ada rezeki boleh dapat hadiah Nobel..hehe..
Diperhalusi dari segi Islamnya, mengapa penawar HIV/AIDS masih lagi tak dijumpai mungkin boleh dihipotesiskan dengan jelas. Meh nak Tanya sikit, biasanya HIV/AIDS ni dapat sebab apa ye? Kebanyakannya kerana dadah dan kehidupan kelamin yang tidak sihat seperti bertukar-tukar pasangan, dan sebagainya..search sendiri ye..
Berbalik pada membe yang cakap pasal HIV/AIDS tadi, beliau ada cakap yang ada kajian tentang kesuksessan penawar HIV/AIDS yang dijumpai tapi mungkin dibuat senyapkan atas sebab2 tertentu. Ce teka apa penawar dia? Masya Allah..penawarnya adalah hukum HUDUD!! Macam yang dicakapkan tadi, HIV/AIDS  sekarang banyak yang dapat dari hubungan kelamin tak sihat i.e berzina, baik sebelum dan selepas kahwin. (kita halusi aspek ni ye..)Apa hukuman yang telah ditetapkan Allah terhadap orang yang berzina sebelum kahwin? Membe cakap, kajian menunjukkan salah satu HIV/AIDS ni boleh hilang adalah dengan merasai kesakitan yang amat sangat. Sedara sedari boleh cuba try search ye..sebab tak berani nak komen lebih2..takut kena marah dengan budak2 medic plak..huhu..
Hukuman bagi mereka yang berzina sebelum kahwian adalah hukuman sebat kan? Masya Allah indahnya segala ketentuan Allah..bagi mereka yang menghadapi hukuman sebat ni, dan masih lagi berupaya dan diizinkan Allah untuk terus hidup didunia ni, berkemungkinan diperkenankan Allah dan hilang virus HIV/AIDS.nak pastikan? Suruh en.Najib laksanakan hukum hudud ye..Bagi yang dah berkahwin tetapi masih lagi berzina,hukumannya pula adalah rejam sampai mati. Hal ini jika dilihat logiknya bagi penzina tersebut dan jika ditakdirkan Allah S.W.T menghidap penyakit HIV/AIDS, sebagai satu hukuman dan 'precaution' bagi mencegah anak-anak yang dikandunginya atau suaminya menghidap penyakit yang sama. 


kesan HIV/AIDS
sedara sedari, bukankah Allah telah melarang perbuatan zina terkutuk dan telah difatwakan bahawa najis dadah itu adalah haram? Maka tidak hairanlah jika HIV/AIDS ini dilihat sebagai satu laknat dan hukuman daripada Allah bagi mereka yang mengingkari perintahNya didunia ini. Hanya keampunan Allah sahajalah yang mampu menjadi penawar pada HIV/AIDS itu. Itu baru kat dunia, macam mana kat akhirat nanti?MasyaAllah...jauhilah zina dan perkara yang dilarangNya, moga-moga hidup kita sebagai manusia yang menumpang kasih Allah S.W.T mendapat berkat dan keredhaanNya..amin..


Wallahu'alam..


P/S :- kan bagus kalau hukum hudud benar2 dilaksanakan di negara kita ni? salah satu strategi untuk mengurangkan jenayah yang berkesan. Dah terbukti pun kan masa zaman Rasulullah dulu..



6 comments:

mukhriz mohammed said...

HIV bukanlah satu tanda kelaknatan kepada penzina sahaja, tapi tanda kekuasaan Allah SWT.
"Habbatus Sawda" juga tanda kekasihan Allah SWT kepada hambaNya.
Ada org kena HIV sbb bukan dia nak, janganlah berbunyi mcm bias sgt.
Terima Kasih

Anonymous said...

Terima kasih atas pandangan penulis, In Shaa Allah, setiap sakit ade ubatnya. Tp sy mengharapkan ada sainstis Islam yang menerajui dalam bidang perubatan dan farmasi.. yang bukan hanya ade sijil dan pandai bercakap tp melakukkan untuk Islam itu sendiri. kerana sekarang ubatan yang ade hasil dari sainstis barat dan bukan islam yang terhasil dari dadah dan bahan belum tentu ke halalnya. Dengan dakyah bergantung kepada ubat ade yang tidak dapat menunaikan rukun islam seperti berpuasa, dek terpaksa makan ubat on time.. kalu x ubat ni xakan bertindak balas lagi.. Sakit itu adalah kafarah, tabahlah menghadapi ujian.. kembalilah pada maha Esa.

Anonymous said...

Hiv boleh tjangkit pd siapa shj. Tuan juga bkemungkinan terkena. Bkn disebabkn zina@dadah shj. Malah sentuhan darah-darah secara terus pun boleh terjangkit. Be aware

Anonymous said...

Arwah ayah saya disahkan doktor HIV.. Saya sedih... Kami tak percaya sbb arwah ayah bukan seorang yg berisiko. Ayah jaga amalan. Sepertiga malam, saya selalu jumpa ayah solat tahajjud.. Kwn2 ayah gelar ayah tok imam. Ayah sendiri tak tau dia sakit hiv.. Kami hanya dpt tau bila ayah dah tenat n dah admit wad.. kami pun tak nak bgtau dia waktu tu, sbb risau dia makin sedih. kesian kat ayah... Sampai sekarang tak tau macam mana ayah boleh kena sakit tu..
Hanya Allah jer yg tau. Apapun saya slalu doa semoga Ayah ditempatkan dalam klangan org yg beriman.. Amin...

aida said...

Takziah..

matt said...

sesungguhnya saya sangat gembira untuk hidup saya; Nama saya Vargas cynthia maye, saya
tidak pernah terfikir bahawa saya akan hidup di bumi sebelum tahun tamat. Saya telah menghidap penyakit berbahaya (HIV) untuk 5 tahun yang lalu sekarang; Saya telah membelanjakan wang yang banyak untuk pergi dari satu tempat yang lain, dari gereja-gereja untuk gereja-gereja, hospital telah kediaman saya setiap hari. cek berterusan sehingga menjadi hobi saya tidak sehingga Bulan lepas, saya telah mencari melalui internet, saya melihat bukti bagaimana DR. Ben membantu seseorang dalam menyembuhkan penyakit HIV beliau, cepat saya disalin e-mel beliau yang (drbenharbalhome@gmail.com) .Saya bercakap dengan dia, dia bertanya kepada saya untuk melakukan beberapa perkara tertentu yang saya lakukan, dia memberitahu saya bahawa dia akan menyediakan herba kepada saya, yang beliau lakukan, maka dia meminta saya pergi untuk pemeriksaan perubatan selepas beberapa hari selepas menggunakan penawar herba, saya bebas daripada penyakit ini boleh membawa maut, dia hanya meminta saya untuk hantar kesaksian melalui seluruh dunia, dengan setia am melakukannya sekarang, saudara-saudara sila, dia hebat, saya berhutang dalam hidup saya. jika anda menghadapi masalah yang sama hanya e-mel dia di (drbenharbalhome@gmail.com) atau hanya WhatsApp dia di: + 22893464014.He juga boleh menyembuhkan penyakit seperti Kanser, Diabeties, Herpes. Lain-lain Anda boleh menghubungi saya di email: vargascynthiamaye1995@gmail.com