Tuesday, March 29, 2011

.....

Assalamualaikum..salam pembuka bicara..

Dinginnya pagi..Alhamdulillah hari ni dapat sekali lagi diri ini diberi peluang menghirup udara segar milik Yang Esa.Tiada fokus yang khusus rasanya kali ini. Sekadar tergamam, banyaknya peristiwa yang berlaku dalam masa beberapa jam..

Sepertiga malam sebentar tadi, hatiku terganggu. Sebab utamanya masih menjadi tanda tanya. Benar kata orang, bukan segalanya indah. Tidak dengan bantuan Yang Esa. Menyaksikan ianya menjadi noktah pada sebuah permulaan yang indah. Lantas kaki ini melangkah mencari secebis ketenangan. Bodohnya aku, bahkan ketenangan itu bukannya perlu dicari beribu batu.

Aku terhenti melihatkan Abdullah. Sunyi nampaknya. Alhamdulillah pertemuan itu satu rahmat daripada Allah. Kami bertukar-tukar idea tentang kebesaran Allah. Betapa diri ini masih kerdil, betapa diri ini ingin seklai mengubah apa yang menjadi pelindung pada rahmat Allah, betapa diri ini ingin mengingatkan diri sendiri dan seluruh umat manusia. dan betapa lemahnya untuk kami merealisasikannya.

Tertarik ketika aku mendengar keluhannya pabila berada di dalam sesebuah kelab. Betapa dirinya ingin sekali melangkah dek kelakuan mereka-meraka yang tegar untuk mendekatkan diri padaNya. Tapi tidak terdaya. tidak terdaya selagi dirinya dapat mengingatkan mereka agar berada disesebuah kelab, bukan sekadar ingin mendapatkan kredit dan penyumbang kepada kecermelangan akademik semata. Tapi kerana ingin mencari redha Ilahi. Redha Allah yang meredhai para hambaNya yang memimpin kearah jalanNya yang benar. Ya Allah, indahnya rahmat yang Kau berikan padanya.

Aku sedar ya Allah..apa yang aku lakukan belum cukup untuk mendapatkan redhamu. Terkadang aku menegur, dilabel padaku sebagai melebih-lebih, terkadang aku bersuara dilabelnya aku menjaga tepi kain orang. Terkadang aku cuba membetulkan, tuba yang aku terima..belum cukup ya Allah, belum cukup lagi ruang untuk aku menerima rahmatMu..banyak yang perlu diperbetulkan dan banyaknya dosaku ya Allah! Ampunkanlah daku..moga seluruh insan yang kusayangi, semua saudara seIslamku, dan moga diriku dapat terus mencari rahmatMu  ya Allah. Aku rindukan syurgaMu...

0 comments: