Thursday, May 20, 2010

Doa mudah ingat pelajaran (untuk dikongsi bersama)


Assalamualaikum w.b.t...

Em, nampaknya belum sampai tempoh 36 jam yang lalu ana dihimpit kesunyian, hari ni rasa sunyi lagi nampaknya. Belum sampai jam 10 pun, semua orang dalam rumah dah menunjukkan tanda-tanda nak pengsan lebih awal..apakan daya, diri ini tak dapat nak join skali. Maklumlah, orang bercuti, pagi2 tak kerja, lepas subuh sambung tidur sampai nak dekat tengah hari (bukan tengah hari pun, nak dekat je..). Mujurlah macam biasa, ada juga yang sudi meneman melalui sms..hehe..

Baru satu perenggan, dah rasa penat menaip. baru perasan perenggan pertama pun dah banyak mengarut, tanda-tanda nak mengurai isi pun tak ada lagi. Baiklah..sebenarnya, ringkas saja entri kali ni. Hanya nak berkongsi sesuatu. 

Biasanya, orang yang kesunyian ni, mereka akan terfikirkan sesuatu untuk mengisis kelapangan yang ada. Begitu jugalah yang berlaku pada diri ini. Macam-macam perkara terfikir. Dari yang seronok, sampai la yang mengarut. Terfikirkan dapat naik superbike walaupun masih belajar (manalah nak cari duit agaknya..) sampailah terfikir yang esok masuk pasaraya Terus Maju kat kuantan tu, dapat hadiah free superbike Honda CBR 600RR sebijik. Merepek kan?? tapi itulah yang ana terfikir. betul, tak tipu. Dalam banyak-banyak fikiran yang mengarut tu, tiba-tiba terbayang pasal perbualan dengan anak sedara yang akan ambil peperiksaan PMR tahun ni, butirannya ada la sikit-sikit seperti berikut 
****************************
(perbualan dipotong sebab penulis rasa entri ni makin mengarut jadinya..)

Kesimpulannya, liyana (anak sedare ana), sembang2 pasal pelajaran, dan dia rasa makin lama, makin susah nak menerima pelajaran yang cikgu ajar. Jadi, jelaslah bahawa apa yang ana nak kongsikan disini adalah doa untuk memudahkan kita mengingati pelajaran dan mudah untuk mengambil peperiksaan..

بسم آلله الرحمن الرحيم

Maksudnya: “Ya Allah, kasihanilah aku dengan (mengurniakan kepadaku keampunan) meninggalkan maksiat selagi aku hidup, dan kasihanilah aku dari memberatkan diriku dengan perkara-perkara yang tidak penting bagiku, dan kurniakanlah kepadaku anugerah melihat perkara yang Engkau suka. Ya Allah, Yang Maha Pencipta langit dan bumi, Yang Memiliki keagungan, kemuliaan dan kekuasaan yang tidak pernah luput, aku memohon kepada-Mu Ya Allah, Yang Maha Pemurah dengan kekuasaan-Mu dan cahaya-Mu agar menjadikan aku mampu menghafaz kitab-Mu sebagaimana yang Engkau ajarkan. Dan kurniakanlah kepadaku (kesempatan) untuk membacanya sebagaiman yang Engkau kehendaki, Ya Allah, Yang Mencipta langit dan bumi, Yang Memiliki keagungan, kemuliaan dan kekuasaan yang tidak pernah luput, aku memohon kepada-Mu Ya Allah, Yang Maha Pemurah dengan kekuasaan-Mu agar menjadikan penglihatanku terang dengan kitab-Mu, agar dilepaskan hatiku (dari belenggunya) dengan kitab-Mu itu, dan dilapangkan dengannya dadaku, dan dibersihkan dengannya tubuhku, sesungguhnya tiada siapa yang sebenarnya dapat memberikan pertolongannya selain-Mu, dan mendatangkannya selain Engkau. Dan tiada daya upaya melainkan dengan Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Agung.”
Penjelasan
Menurut satu riwayat daripada Ibnu Abbas, beliau berkata, ketika kami sedang duduk bersama Rasulullah, tiba-tiba datanglah Ali Bin Abi Talib r.a., lalu beliau berkata: “Wahai Rasulullah, al-Quran ini selalu hilang daripada ingatanku. Aku dapati diriku menghadapi masalah untuk mengingatina dalam dadaku. Maka Rasulullah s.a.w. menganjurkan kepadana menguatkan ingatan dengan petuanya iaitu bangun malam Jumaat pada sepertiga malam yang terakhir. Perkara ini telah dilakukan oleh Nabi Yusuf a.s. Jika tidak mampu, maka bangkitlah pada pertengahanya dan jika tidak mampu, maka bangkitlah pada sebelah awalnya. Solatlah empat rakaat, bacalah Surah Yaasin pada rakaat pertama, al-Dukhan pada rakaat kedua, al-Sajadah pada rakaat ketiga dan Tabarak pada rakaat keempat. Semuanya dibaca selepas al-Fatihah. Apabila selesai membaca tasyahud(takhiyat) akhir maka, pujilah Allah s.w.t. dan berselawatlah ke atas Nabi Muhammad s.a.w. dan mohonlah keampunan buat semua orang beriman dan orang yang telah mendahului dalam keimanan kepada Allah. Akhirnya bacalah doa di atas.”
(Hadis Riwayat Tarmizi)
Cara Beramal
1. Bangun pada Malam Jumaat pada sepertiga malam terakhir, pertengahan malam, pada awal malam dan dirikanlah Solat Sunat Hajat sebanyak 4 rakaat.
2. Rakaat Pertama, bacalah Surah Yaasin selepas membaca Al-Fatihah.
3. Rakaat Kedua, bacalah Surah Al-Dukhan pada rakaat selepas membaca Al-Fatihah.
4. Rakaat Ketiga, bacalah Surah Al-Sajadah selepas membaca Al-Fatihah.
5. Rakaat Keempat, bacalah Tabarak(Surah Al-Mulk) selepas membaca Al-Fatihah.
6. Selepas selesai takhiyat akhir, pujilah Allah s.w.t. dan berselawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w. dan mohonlah keampunan buat semua orang beriman dan yang telah mendahului dalam keimanan kepada Allah s.w.t.
7. Berselawat ke atas Nabi pada pembuka(awal) dan penutup(akhir) doa.
8. Baca doa di atas.


wallahu'alam..

1 comments:

Anonymous said...

Tq