Friday, June 10, 2011

Hati..

Assalamualaikum..salam pembuka bicara.

Bangun tidur hari ni, tiba2 teringat tentang hadis Rasulullah yang ni. :

"sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging.apabila daging itu baik,maka baiklah seluruh anggota.dan apabila daging itu rosak,maka rosaklah seluruh anggota.ketahuilah,itulah hati."


Hati. organ terpenting manusia. Sesetengah menafikannya dan anggap jantung yang paling penting sebab tanpa jantung, sistem pernafasan tak berfungsi, bukan begitu? Kalau macam tu, meh ana nak tany sikit, dekat alam barzakh nanti kita guna tak jantung? Tak pasti bukan? emm...Hati? guna tak?
"betul2...mesti la guna kan opah!" bak kata upin-ipin versi cilok..
Di alam ni kita guna hati, kat alam seterusnya pun kita guna juga hati ni. apa yang pentingnya hati ni sbebenarnya?

Saudara sahabat perjuangan sekalian. renungi kembali hadis Rasulullah diatas. Hati merupakan sudut hidup seseorang manusia yang dibentuk untuk menenetukan hala tuju seseorang individu. Sejak daripada lahirnya manusia merasai nikmat udara. telah pun bekerja keras hati tersebut untuk menentukan hala tuju bayi tersebut. "Hati umpama sehelai kain putih bersih yang belum terusik. andai putih diwarnakannya kelak, putihlah ia, andai hitam diwarnakan hati itu kelak, hitamlah kain suci tersebut"-ayat syarahan masa darjah 6 dulu.
Hati mudah untuk menerima sesuatu. Tapi sukar untuk mengubah apa yang telah diterimanya itu. (dalam maksud tu tau..) begitu juga sifat manusia. Mudah menerima, sukar mempercaya, sukar mengubah cara.

Banyak lagi sebenarnya nak dibicarakan. tapi risau tak ada yang nak membaca pula. maklumlah zaman sekarang ni orang lebih suka tengok gambar lagi daripada membaca. Sebab tu la ramai yang berfesbuk..ha3 tulis blog pun banyak gambar. kalau tak tak ada sapa2 pun nak layan, 'x gitu anje?' (arwah pak zami Ismail dalam Pi mai Pi mai Tang Tu)

Persoalannya sekarang, bagaimana untuk membentuk hati agar sentiasa suci dan menjadi pembela di hari penentuan kelak? Payah tu saudara. maklumlah, kita ni manusia akhir zaman..banyak dugaan. nampak wanita tak pakai tudung pun dah tergoda, apatah lagi nak memantau hati dan perasaan.

Nanti dulu..bukankah Allah da bagi panduan untuk kita memelihara hati? tak ingat? nampak sangat tak fokus masa belajar Pendidikan Islam kat sekolah menengah dulu. haha..macam2 boleh kita lakukan saudara. paling senang, solat jangan tinggal, bacalah al-quran walaupun sebentar sahaja, sehelai sehari pun da ok, jangan lupa berdoa, doa tu kan senjata kita orang mukmin..dan banyak lagi yang dapat kita lakukan untuk memelihara hati. tepuk dada tanyalah hati. kalau apa yang kita lakukan itu (mungkar) tak diterima hati, usahlah buat..tapi kalau hati pun terima perkara yang mungkar tu...err..em, "Balik Awall....."-bak kat Ustaz Azhar Idrus.

Wallahualam..
p/s- mimpi tak bes hari ni. berkaitan hati dan perasaan. mimpi tu mainan tidur je kan? 

3 comments:

en. shafiQ said...

pentingnya hati,
thnx :)

en. shafiQ said...
This comment has been removed by the author.
IbnU_ShaFie said...

'afwan kepada pencetus minda, Allah Yang Maha Esa. =)